Narodziny

Ta scena ukazuje Maryję  adorującą nowo narodzonego Chrystusa, który leży na Jej płaszczu. Za Nią siedzi Józef. Pięciu aniołów śpiewa, witając  narodziny Jezusa – dwóch z nich gra w lutniach. W ruinie budynku, który jest tu stajenką, stoi osioł oraz wół spoglądający uroczyście na Chrystusa. Stajenka oddana jest tutaj w całej ewangelicznej prostocie.

Pejzaż za stajenką jest oddany z niezwykłą dbałością o szczegóły. Prawdopodobnie jest to leżąca obok Arezzo, miejscowość Sansepolcro, rodzinne miasto malarza.

Przed namalowaniem „Narodzin Chrystusa” Piero della Francesca odwiedził Florencję.
W postaciach Maryi i małego Jezusa można wyczuć wpływ „Ołtarza Portinari” Hugo van der Goesa. Maryja, podobnie jak w tamtym dziele, jest przedstawiona jako krucha kobieta o pociągłej twarzy. Anioły podobne są do postaci wyrzeźbionych przez Lukę della Robbia na galerii chóru katedry.

O kunszcie malarza świadczy tu chociażby zestawienie niebieskiego koloru płaszcza i bieli ciała Dzieciątka o odcieniu kości słoniowej oraz liczne odcienie lazurowoniebieskiej barwy.

Obraz - Narodziny - Pierro della Francesca
Piero della Francesca – Narodziny,

Data powstania: 1470
Okres: Średniowiecze
Technika: olej / deska
Wymiary: 124,5 x 123 cm
Opracowane na podstawie:
Manuel Jover "Chrystus w sztuce" 1994, wikipedia.pl