Pełna czułości scena ukazująca Dziewicę Maryję nawijającą nić motka i obserwującą Dzieciątko Jezus, które opiera się na Świętym Józefie, podczas zabawy małym ptaszkiem i z psem. Cała Święta Rodzina ubrana jest jak prości ludzie z połowy XVII wieku. Szata małego Jezusa przewiązana jest w talii szeroką różową szarfą. Mocno wyeksponowany jest święty Józef.
Kompozycja tego obrazu wywyższa życie domowe, rodzinę i pracę. Mocne oświetlenie światłocieniowe odzwierciedla wpływ włoskich malarzy, zwłaszcza Federico Barocciego.
Obraz zakupiony przez Izabelę Farnese, żonę króla Filipa V, przechowywany był w pałacu San Ildefonso w Madrycie, następnie królowa podarowała go do Prado. Józef Bonaparte wywiózł płótno do Orleanu. Wróciło w 1818 roku i jest częścią Kolekcji Królewskiej Muzeum Prado.